Kuidas valida päikesekreemi

Kõige parem päikesekaitse on mitte viibida päikese käes!

Eriti just intensiivse päikesekiirguse ajal- kella üheteistkümnest neljani. Kui päikese käes olemist vältida ei saa, tuleks kasutada mitmeid erinevaid päikesekaitsemeetodeid. Päikesekreemid on ainult üks osa sellest. Soovitame alati kasutada kõiki päikesekaitsemeetodeid koos.
Spetsiaalsed päikesekaitseriided (mis kaitsevad nii kuiva kui märga nahka), laia äärega müts ning UVK kaitsega päikeseprillid kombineerituna õige päikesekaitsekreemiga suudavad meid päikese eest kaitsta, kuid mitte täielikult! Päevitumine on naha kaitsereaktsioon ning annab märku, et nahk on saanud ultraviolettkiirguse kahjustuse.
Et päikesekreemi olemusest aru saada, peab teadma ultraviolettkiirguse (UVK) liike. UVA on pikema lainepikkusega ning tekitab fotovananemist (kortse) ja nahavähki. Pikema lainepikkuse tõttu suudab see tungida sügavale nahka. UVB on lühema lainepikkusega ning vastutab päikesepõletuse, sarvkihi paksenemise ja nahavähi tekke eest. UVC antud kontekstis oluline pole, kuna maapinnani see ei jõua. Maapinnale jõudvast UVK’st on suvel umbes 95% UVA ja 5% UVB. Talvel on UVA kiirguse osakaal koguni 98%!
SPF (sun protection factor) näitab kreemi võimet kaitsta nahka päiksepõletuse eest. Päikesekreem, mille peale on märgitud ainult SPF, omab kaitset ainult UVB kiirguse eest. Mida suurem päikesekaitsenumber, seda rohkem aega kulub päikesepõletuse tekkeks. Mistõttu ollakse kauem päikese käes, omamata kaitseb UVA kiirte kahjuliku mõju eest. Kasutada tuleks päikesekaitsekreeme, mille peale on märgitud “Broad Spectrum SPF 30+”. See märgistus näitab, et kreem kaitseb nii UVB kui UVA kiirguse eest. Broad Spectrum SPF 30-50 päikesekaitsekreemid vähendavad varajast fotovananemist, kui neid kasutatakse õigesti (loe pakendi infolehte!) ning koos teiste päikesekaitsemeetoditega. Väga sageli kasutavad inimesed kreemi soovitatavast kogusest palju vähem, Kogu keha jaoks on vaja kasutada 45ml (3 supilusikatäit) päikesekaitsekreemi, Ära ei tohi unustada ka huuli ja kõrvu! Valige päikesekreem, mis sisaldab titaaniumdioksiidi ja tsinkoksiidi (lastele mõeldud päikesekreemid). Pakkudes füüsikalist kaitset UVA ja UVB kiirguse eest, võivad nad jätta nahale valge kihi.
Tasub jätkuvalt meeles pidada, et ükski päikesekaitsekreem ei kaitse meid täielikult UVK eest!
Ei tasu unustada, et UVA läbib klaasi, mistõttu ei kaitse tavaline auto- ning aknaklaas UVA ohtliku mõju eest. On uuritud melanoomipatsiente, kes sõidavad palju autoga, ning selgunud, et parempoolse liiklusega riikides esineb vähikolle palju sagedamini just vasakul käsivarrel. Mismõttu on väga oluline enda nahka kaitsta ka autoroolis olles.
Lastel eelistada päikesekreemile pigem spetsiaalseid UPF’ga (ultraviolet protection factor) riideid. Lapsi ja noori täiskasvanuid tuleb eriti hoolikalt hoida päikesepõletuse eest, kuna juba üks päikesepõletus enne viieteistkümnendat eluaastat kahekordistab melanoomi tekkeriski.

Soovitused:
– Vältida intensiivne päikese käes olemist kella üheteistkümnest neljani
– Vältida päikesepõletust
– Vältida päevitamist ja solaariume
– Kaitsta end riiete, laia äärega mütsi, UVK kaitsega päikeseprillidega
– Kasutada päikesekaitsekreemi “Broad Spectrum SPF 30+” iga päev
Pool tundi enne päikese kätte minekut määrida kogu kehale päikesekreemi. Kogu keha jaoks kulub 3 supilusikatäit kreemi. Kindlasti määrida kreemi uuesti 2 tunni pärast ja peale ujumist ning intensiivset higistamist
– Kontrolli ise oma nahka ja sünnimärke vähemalt üks kord kuus
– Korra aastas, kui arst pole soovitanud tihedamini, lase oma arstil enda nahk ning sünnimärgid üle vaadata

Ükski päikesekaitsetoode ei kaitse ohtliku ultraviolettkiirguse eest sajaprotsendiliselt. Ebapiisava päikesekaitsega kaasnevad tõsised ohud tervisele.